لطفاً توجه داشته باشید که حاشیه‌ها برای ثبت نظرات شما راجع به همین شعر در نظر گرفته شده‌اند. در صورتی که در متن ثبت شده‌ی شعر در گنجور غلط املایی مشاهده کردید، یا با مقابله با نسخه‌ی چاپی در دسترستان اشتباهاتی یافتید، در مورد این شعر نظر یا احساس خاصی دارید یا مطلب خاصی در مورد آن می‌دانید یا دوست دارید درباره‌ی آن از دیگران چیزی بپرسید یک حاشیه برای آن بنویسید. لطفاً از درج مطالب غیرمرتبط با متن این شعر خاص خودداری فرمایید و حتی‌الامکان سعی کنید متن حاشیه‌ی خود را با حروف فارسی درج کنید (حاشیه‌ها بازبینی خواهند شد و موارد غیرمرتبط و ناقض این نکات حذف می‌شوند).

بحثهای مذهبی و اعتقادی و ارجاع توهین‌آمیز نسبت به بزرگان ادیان و همینطور بحثهای قومیتی و توهین به فرهنگها و قومیتها و زبانها از مصادیق حاشیه‌های نامناسب محسوب می‌شوند.

لطفاً در صورتی که اشتباهات را با استناد به نسخه‌های چاپی گزارش می‌کنید این مسئله را (حتی‌الامکان با ذکر نام مصحح) ذکر نمایید تا بتوانیم بین پیشنهادهای تصحیحی حدسی حاشیه‌گذاران و پیشنهادهای مستند تمایز قایل شویم.

حاشیه بگذارید

* ورود نام و پست الکترونیکی اجباری است، پست الکترونیکی نشان داده نمی‌شود.

  1. یکی از کارهایی است که محسن چاوشی آن را به بهترین صورت در سبک پاپ خوانده است.

    Comment by امیرحسین — بهمن ۲۰, ۱۳۹۱ @ ۳:۴۱ ب.ظ

  2. لامصب ببین چی هست لامصب

    Comment by مهدی — اسفند ۱۷, ۱۳۹۱ @ ۱:۵۸ ب.ظ

  3. معنی کلمه ی قراضه چین چیه؟

    Comment by عباس — اسفند ۱۷, ۱۳۹۱ @ ۳:۴۱ ب.ظ

  4. به تراشه های طلا که بر زمین ریزد قراضه چین گویند.

    Comment by فرزاد — اسفند ۱۷, ۱۳۹۱ @ ۳:۵۸ ب.ظ

  5. این غزل از غرر غزلیات دیوان شمس هستش … به این سادگی بهش نیگا نکنید >>> اون قدر معنای بالایی داره که به این راحتی ها به ذهن خطور نمی کنه ! انشاالله همه بتونیم متوجه ـش بشیم.

    Comment by سجاد — اسفند ۲۰, ۱۳۹۱ @ ۱:۵۸ ب.ظ

  6. معنی «بر رو و سر پویان شود» چی می شه؟

    Comment by مسعود — اسفند ۲۵, ۱۳۹۱ @ ۱۱:۴۱ ق.ظ

  7. با اجرای این شعر توسط محسن چاوشی عزیز افراد بسیاری آن را پیگیری کردند و با اشعار مولانا بیشتر آشنا شدند

    Comment by محمدرضا محمدی کیا — فروردین ۴, ۱۳۹۲ @ ۱:۲۷ ب.ظ

  8. یر رو سر پویان شود: ایهام >>>۱. (معنای نزدیک) .همچون آب که در جوی رونده و دوان است، بر سر(سری که همان معنی صورت را در «سر و صورت» می‌دهد، نه سر به معنای خاص جمجمه) و صورت [او-عاشق] [اشک] روان می‌شود.
    ۲. (معنای دور) اگر «او» را معشوق بگیریم>>> با صورت و سر(که در قاموس بعضی از رسوم احترام‌گذاری و عبادی، ارزشمندترین بخش‌های بدن برای بیان احترامند - همجون سجده) به دنبال او (جوی اینجا نشان از هر مکانی که معشوق در آن است دارد) دونده و روان می‌شود. (چون برای «پویان» حرف اضافه‌ی «بر» آمده است، نه «با»، این معنی به دور است. البته ایهام آنگاه صحیح‌تر است که در هر صورتی از انواع برداشت از معانی و الفاظ آن، به استفاده و ترتیب کلمات و شکل جملات تشکیل دهنده‌اش خللی وارد نشود - مگر آنکه آن را ناشی از اختیارات شاعری بدانیم.

    Comment by سبحان — فروردین ۶, ۱۳۹۲ @ ۱۰:۲۵ ق.ظ

  9. بر رو و سر پویان شود: ایهام >>>۱. (معنای نزدیک) .همچون آب که در جوی رونده و دوان است، بر سر(سری که همان معنی صورت را در «سر و صورت» می‌دهد، نه سر به معنای خاص جمجمه) و صورت [او-عاشق] [اشک] روان می‌شود.
    ۲. (معنای دور) اگر «او» را معشوق بگیریم>>> با صورت و سر(که در قاموس بعضی از رسوم احترام‌گذاری و عبادی، ارزشمندترین بخش‌های بدن برای بیان احترامند - همجون سجده) به دنبال او (جوی اینجا نشان از هر مکانی که معشوق در آن است دارد) دونده و روان می‌شود. (چون برای «پویان» حرف اضافه‌ی «بر» آمده است، نه «با»، این معنی به دور است. البته ایهام آنگاه صحیح‌تر است که در هر صورتی از انواع برداشت از معانی و الفاظ آن، به استفاده و ترتیب کلمات و شکل جملات تشکیل دهنده‌اش خللی وارد نشود - مگر آنکه آن را ناشی از اختیارات شاعری بدانیم.

    Comment by تصحیحِ سبحان — فروردین ۶, ۱۳۹۲ @ ۱۰:۳۲ ق.ظ

  10. شیعه جان مولوی سنی هست امیدوارم ناراحت نباشی علی را هم خوب میشناسد هفت وای عرفای (طعم أتهف) را طی کرده و یک عارف بزرگ بوده

    Comment by مسلمان — فروردین ۱۲, ۱۳۹۲ @ ۳:۵۲ ب.ظ

  11. بیت هشتم بجای “قله” باید “قلعه” قرارگیرد

    Comment by مصطفی — فروردین ۱۷, ۱۳۹۲ @ ۷:۲۵ ب.ظ

  12. عجب شعری

    Comment by دانلود فیلم — فروردین ۲۱, ۱۳۹۲ @ ۱۲:۴۰ ق.ظ

  13. به به

    Comment by دانلود موزیک — فروردین ۲۱, ۱۳۹۲ @ ۱۲:۴۱ ق.ظ

  14. نقل سنی بودن تقیه بوده برای اون زمان

    Comment by طاها — فروردین ۲۹, ۱۳۹۲ @ ۱۲:۴۳ ب.ظ

  15. انسان کسی است که نیکی بزرگان را هتا اگر همکیشش نیستند هم بپذیرد سخت گیری باعث فرقه گرایی می شود از خطرش باید هراسید

    Comment by امین کیخا — اردیبهشت ۱۲, ۱۳۹۲ @ ۱:۳۱ ق.ظ

  16. بخاطر جسارتم پوزش میطلبم اما گمان میکنم حتی درست باشد نه هتا!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Comment by سپهر احمدی — اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۲ @ ۲:۲۸ ب.ظ

  17. هتا پهلوی است به عربی رفته است و حتی نوشته شده است سپهر جان باز بیندیش

    Comment by امین کیخا — اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۲ @ ۱۱:۲۱ ب.ظ

  18. غلط را هم باید غلت نوشت و غوطه را غوته سپهر جان باید به نگارش با دیده شک و ریو نگریست البته باید ریشه شناسی بدانیم اما باز اینکه دقت کردی سپاس

    Comment by امین کیخا — اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۲ @ ۱۱:۲۹ ب.ظ

  19. سلام.فقط میخواستم بگم لطف کنید این حاشیه نویسی ردواز این سایت بردارید تا کم حرف مفت بنویسند.ممنون

    Comment by پژمان — اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۲ @ ۹:۴۱ ق.ظ

  20. آقا کی میدونه مرجع ضمیر او تو این شعر کیه؟؟

    Comment by farbod — اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۲ @ ۴:۱۲ ب.ظ

  21. هرکس نظری گفته اما پژمان فقط بدلیل عدم تحمل دیگران میخواهد بقیه حرف نزنند. می بایست حرف زدن ازاد باشد اما پژمانها سعی کنند تحمل شان بیشتر شود

    Comment by خوشحال — اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۲ @ ۹:۵۵ ب.ظ

  22. شعربه این قشنگی رو فقط یه خواننده خاص و محبوب مثل محسن چاوشی میتونه برسرزبانها بندازه.

    Comment by مبینا — اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۲ @ ۸:۴۸ ق.ظ

  23. محسن چاووشی خونده. قشنگم خونده درست ولی مولانار و با اون مقایشه کردن مزخرفه. مولانا کجا و اون کجا؟؟؟
    اینم که شما با این اشعار آشنا نیستید از بی سوادی شماست نه تهجر مولانا. شما آهنگتون رو گوش کنید فقط!!!

    Comment by شهاب — خرداد ۳, ۱۳۹۲ @ ۹:۳۵ ب.ظ

  24. منظور از او تو این شعر کی هست؟؟؟؟؟
    خواهشا یک نفر مستند بگه.ممنون

    Comment by اورنگ — خرداد ۱۱, ۱۳۹۲ @ ۷:۵۶ ق.ظ

  25. او انسان میانجی و پیر است مانند شمس برای مولانا

    Comment by امین کیخا — خرداد ۱۱, ۱۳۹۲ @ ۱۲:۱۷ ب.ظ

  26. زیرا اگر از او رایش پروردگار بود دیگر چرا معشوقه را خواهان شود دکان او ویران شود ؟ پیدایی پیر تمام زمان رونده را میگیرد و باعث میشود دلبر اصلی را خواهان شود چنانچه که در شعر امده است

    Comment by امین کیخا — خرداد ۱۱, ۱۳۹۲ @ ۱۲:۲۰ ب.ظ

  27. نه مقایسه مولانا با چاووشی درسته، نه اینطور توهین کردن به چاووشی؛ مولانا یک اسطوره است و چاووشی یک بدیده که جاش تو موسیقی ایران خالی بود.
    باید قبول کنیم ما جونا تو این عصر یا آثار مشاهیرمون رو مطالعه نمیکنیم یا …
    اصلا تا موقعی که این اثر توسط این شخص خونده نشده بود این شعر یک نظر هم نداشته!
    من خودم امروز شعر “گله ی یار دل آزار” از وحشی رو خوندم متاسف شدم که اینقدر دیر به این اثر رسیدم.
    به نظر من هر یک از آثار مشاهیر یک کلاس فلسفه است و وجود چاووشی در موسیقی ایران یک لطف بزرک.
    “درود بر این مرد خاص”

    Comment by فریبرز — خرداد ۲۰, ۱۳۹۲ @ ۸:۲۰ ق.ظ

  28. فکر می کنم منظورش از او امام زمان باشه
    از اونجا که گمشده ای رو جست و جو می کنه و به دنبال اون تمام جوی ها و جاهایی که فکر میکنه او رفته باشه رو با سر و صورت پویان میشه.و زمانیکه اونرو ببینه هر کسی شوریده گردد عقل او
    و دیگه اینکه در بیت ۸ و ۹ میگه بر آسمان غیب در جایی که روحانیان هستند و قلعه دار او عقل کل یا همان پیامبر عزیز و عظیم هستند که همان شاه بی طبل و دهل هستند
    پیامبر و دیگر ائمه بشارت و مژده ی ظهور امام زمان را داده اند… و بیشترین علاقه و آرزوی آنها دیدن حکومت امام زمان بود که تو دعای عهد داریم در آخر دعا که از خدا می خواهیم تا پیامبر را با ظهور امام زمان خوشحال کنه.

    Comment by مهدی هاشمی — خرداد ۲۳, ۱۳۹۲ @ ۱۰:۵۳ ب.ظ

  29. با آرزوی نزدیکتر شدن ظهور ایشان و گشایش و فرج تمام خوبان عالم
    یه نکته اینه که میشه منظور از او رو خدا هم در نظر گرفت ولی از اونجا که تمثیلات به کار برده شده غالبا شیر به کار برده شده و خصوصا بیت ۱۸ انگار از یک انسان صحبت کرده و از یک مخلوق و بیت بعدی هم تاکید دوباره ای بر این مدعای من

    Comment by مهدی هاشمی — خرداد ۲۳, ۱۳۹۲ @ ۱۰:۵۷ ب.ظ

  30. صلوات با عجل فرجهم یادت نره

    Comment by مهدی هاشمی — خرداد ۲۳, ۱۳۹۲ @ ۱۰:۵۷ ب.ظ

  31. واقعا” با ید افتخار کرد
    جنگ هفتاد ودو ملت همه را عذر بنه
    چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
    مولا نا انسان بزرگی است ما در حدی نیستیم که درمورد ایشان نظر بدیم

    Comment by مهدی — خرداد ۲۵, ۱۳۹۲ @ ۱۲:۲۴ ب.ظ

  32. اولا در سنس بودن مولانا شکی نیست. کسانی که ایشان را سیعه میدانند در حقیقت نه به ظاهر مولانا را دیده اند نه به باطن
    مولانا در باطن هم مسلمان است اگر دقت کرده باشید داستان موسی و شبان را میسراید تا من وشمای مثلا باتعصب به شیعه وسنی با هم مجادله نکنیم !!!!!
    تا کجا پیدا شود باطن بی غرض!!!!

    Comment by بهروز — خرداد ۳۰, ۱۳۹۲ @ ۹:۱۰ ب.ظ

  33. شما هم یه چیزی میگی ها .قصد جسارت ندارم ولی منظور مولانا از او هرچیزی میتواند باشد البته با توجه به شعرهای ایشان هیچ جایش مشاهده نمیشود منظور ایشان از او امام زمان باشد که با اندکی نگاه دقیق و بی غرض میتوان فهمید منظورشان از او میتواند یکی از یار های ایشان باشد

    اگه منظورت استفاده از شعر و تمثیل هاست از عشق به خدا و امام زمان هیچ ضرری به ما نمیرسه>مگر اینکه منکرش باشی ،ضرر و زیان ایشان از علاقه وافرشان به یارانشان است
    اما در عین حال معانی اشعار حضرت مولانا بسیار عمیق هستند بنابر ظاهر نمیتوان قضاوت کرد.

    Comment by بهروز — خرداد ۳۰, ۱۳۹۲ @ ۹:۱۷ ب.ظ

  34. بهتر نبود مصرع (کی زآب چشم او ترشودای بحر تا زانوی او) به این شکل تصحیح شود؟
    “کی زآب چشمش تر شود ای بحر تا زانوی او”

    Comment by Anonymous — تیر ۲, ۱۳۹۲ @ ۷:۰۰ ب.ظ

  35. اون آقایی که نوشته
    “والله قسم دروغ میگوید کسی که بگوید به عرفان رسیده و علی را نمیشناسد”
    با تعصب بی مورد تون اصل که خداونده رو فدای بنده اش نکنید دوست عزیز

    Comment by ابوذر — تیر ۶, ۱۳۹۲ @ ۸:۱۴ ق.ظ

  36. مولانای عزیز
    مولانای ایرانی عزیز

    Comment by محمدرضا — تیر ۲۹, ۱۳۹۲ @ ۹:۵۹ ق.ظ

  37. دین ما دین خداوندعلیست
    پرچم عشق به دستان حسین ابن علیست

    Comment by محمدجلیل فتحی — مرداد ۳, ۱۳۹۲ @ ۱:۵۴ ق.ظ

  38. با سلام.
    واقعاً هر کی فکر کنه عرفان بدون شناخت علی حاصل می شود و همچنین عرفان بدون پذیرش ولایت تکوینی علی ممکن است، بی سواد بی سواد است.
    به علی شناختم من، به خدا قسم خدا را

    Comment by Anonymous — آبان ۴, ۱۳۹۲ @ ۱:۵۱ ب.ظ

  39. اول که مولانا فراتر از شیعه وسنی بودن است و در مرز مشترک همه ادیان حرکت کرده. دوم: هرکسی میتونه به شناخت و عرفان برسه حتی کسی در آمریکای جنوبی که اصلا علی را نمیشناسه.
    همچنین به نظر بنده منظور از او حق تعالی است نه کس دیگری چون مولانا برای هیچ بنده ای این همه خرج نمیکنه. اگه کمی با عرفان آشنا باشین میفهمین که تشبیه یکی از کاربردهای تبلیغ نبوت است مثلا نوح تشبیه نکرد و فقط تنزیه کرد و قومش گمراه شدند.
    وقتی میگه: او هست از صورت بری کارش همه صورتگری
    ای دل ز صورت نگذری زیرا نه ای یک توی او
    حق تعالی است که دیده نمیشود و خالق همه صور جهان است و تو صیه میکنه که از همین صور بیشتر نرین که چیز بیشتری نمیفهمید چون یک تو از هزار توی خداوند نیستین

    Comment by همایون — آبان ۱۶, ۱۳۹۲ @ ۹:۱۶ ق.ظ

  40. بنظر من در این مصزع (شوریده گردد عقل او آشفته گردد خوی او) منظور کسی است که روی رب را ببیند
    اما در سایر موارد مثلا (ای عاشقان ای عاشقان آن کس که بیند روی او) یعنی در مورد (او) هایی که بعنوان ردیف در این شعر آمده اند منظور (رب) است
    اما چرا مولانا برای هردو مورد از (او) استفاده کرده بنظر خیلی روشن می آید…….اناالحق

    Comment by AAJ — آذر ۲, ۱۳۹۲ @ ۸:۵۷ ق.ظ

  41. AAJ عزیز !
    چه چیز روشن است . اَنَ یعنی من و نه او . اَنَالحَقّ یعنی من حقّم ، من خدا هستم که سخن مشهور منصور حلاج قُدِّسَ سِرُّه است . او کیست ، او شمس الحق است .

    Comment by شمس الحق — آذر ۲, ۱۳۹۲ @ ۳:۲۰ ب.ظ

  42. دوستان به ویژه جناب شمس الحق درست میفرمایند. سخن از شیعه و سنی بودن مولانا اشتباه است.
    من مولانا را نمیشناسم( از این خوش حال هم نیستم) مطمئنا علی را هم نمیشناسم اما این را میدانم که ملاک درست و غلت بودن کار های ما تایید علی ست. مهم نیست ما که و چه باشیم، اگر علی قبولمان نکند کارمان زار است.

    من این دلق مرقع را بخواهم سوختن روزی
    که پیر می فروشانش به جامی بر نمیگیرد

    حال اگر مولانا شیعه علی باشد بر روشنی چشم خود صحه گذاشته اگر هم نباشد باز ملاک تقبل علی است…

    Comment by حامد — آذر ۲۸, ۱۳۹۲ @ ۴:۰۰ ب.ظ

  43. نمیدونم چرا حس میکنم شعر در وصف حضرت ابالفضل العباس هستش

    Comment by محمد — اردیبهشت ۹, ۱۳۹۳ @ ۶:۰۷ ب.ظ

  44. الحق که جواب اکثر دوستان رو خود حضرت مولانا داده اند با این بیت که:
    هر کسی از ظن خود شد یار من ////از درون من نجست اسرار من

    Comment by مسعود — اردیبهشت ۲۵, ۱۳۹۳ @ ۱:۰۲ ق.ظ

  45. خواهی که شیرین کام و مست ، باشی تو ای ظاهر پرست
    سر کش ز خـُمـّش کاسه ای ،شهدست ومی کندوی او

    Comment by جاوید ودرس (رافض) — تیر ۲, ۱۳۹۳ @ ۱۰:۱۰ ق.ظ

  46. شمس الحق چه ایرادی دارد که ما در همین سطح موسیقی با اشعار مولوی آشنا شویم؟حالا اگر ما ارکستر فلارمونیک ۱۴۹ نفره و اپرای پرتوان نداریم یعنی در حدی که داریم هم از موسیقی مان استفاده نکنیم؟تریبون آزادی گیر آورده اید و از سرمستی رشته ی سخن از دستتان در رفته.باشد که پیدایش کنید.

    Comment by سحر — تیر ۱۲, ۱۳۹۳ @ ۴:۲۶ ق.ظ

  47. سلام
    انوار بهشتی به قبرش بباره. به نظر من بزرگانی همچون مولانا اعجازن گویی از جنس انسان نیستن بلکه بسی فراترن

    Comment by امیر ایرانی — تیر ۱۴, ۱۳۹۳ @ ۹:۲۴ ب.ظ

  48. چه ساده اندیش است شمس الحق که گمان می کند صدای شجریان چون یک است از ارکستر ۱۴۹ نفره کمتر است. ظاهر بینی و خود کم بینی بلای جان ایرانیست.

    صدای شجریان هیچ کم ندارد از آن ارکستر و اپرا که بیش هم دارد…

    Comment by سعید — مرداد ۲۴, ۱۳۹۳ @ ۲:۱۷ ب.ظ

  49. ارکستر!!!
    باله!!!
    اونم برای شعر مولانا!!!
    دوست عزیز جناب شمس
    مولانا جلال الدین بسیاری از شعر هایشان را در حالت هروله گفته اند حتی آهنگ و ضرب این هروله را در شعر های ایشان می توان احساس کرد علاوه بر این مضمون شعر های ایشان عرفانی ایست و اصلا سنخیتی با باله و ارکستر ندارد
    یک نصیحت دوستانه هم از من داشته باشید فهم و شعور دیگران را در مقابل خود زیر سوال بردن اصلا کار پسندیده ای نیست از کجامیدانید شاید این شما باشیدکه هنوز نمی توانید به درک درستی از سخنان بعضی از این دوستان برسید ودر ضمن این تواضع است که دراصل نشانه بزرگی و فهم بالاست که رفتار بزرگان و گفتار بزرگان ما هم موید این است

    Comment by یک دوست ایرانی — شهریور ۱۴, ۱۳۹۳ @ ۹:۱۵ ب.ظ

  50. من برای اولین بار این شعر را داخل تاکسی با صدای چاووشی شنیدم
    پرواضح است که در وصف مولای متقیان است
    آری به واقع: شیران زده دم بر زمین پیش سگان کوی او

    Comment by حافظ مکن اندیشه... — مهر ۲۲, ۱۳۹۳ @ ۲:۲۸ ب.ظ

  51. با احترام:
    امید دارم هیچ گاه یک محقق در باب عرفان گذرش به این صفحه نخورد زیرا به حال مملو از تغافل وتجاهل ما خواهد خندید.
    دوستانی صحبت از عرفان میزنند که شاید کلمه ی عرفان را هم از دهان دیگری شنیده باشند .اما گدشته از این، من و شما که از عرفان نمی دانیم بهتر نیست که از این موضوع دشوار و پیچیده از خود سخنی به میان نیاوریم؟.ما چند نوع عرفان داریم عارف در هند با عارف در ایران بسیار متفاوت است،معرفت و هدف هر یک متفاوت است و تمایز بسیاری میان هریک وجود دارد که نباید نادیده گرفت.پس در این باب لطف کنید تا مطلبی را نمی دانید سخن به میان نیاورید.
    سخن دیگری دوستی فرمودند و تمام تحقیقات مرا در زمینه ی عرفان مواوی زیر سوال بردند ان هم این بود که مقصود مولانا در این شعر “امام زمان ” بوده است !!!!!!! خوهشمندم شما را به خدا قسم این ایدئولوژی هارا برای خود بگذارید و عقاید خود را به دیگری برچسب نزنید!!!!!!!!!!با تشکر

    Comment by عین.رضایی — بهمن ۶, ۱۳۹۳ @ ۸:۴۲ ب.ظ

  52. محسن چاوشی خوب خوانده بخشی از این غزل را.
    به نظر من هر کس به طریقی نسل جوان را با این گنجینه آشنا کند کار بزرگی می کند.
    به خصوص که مولانا هم این غزلها را در وجد و سرور عرفانی با همراهی ساز و هنگام سماع می سروده.
    داستان موسی و شبان مثنوی را بخوانیم و بفهمیم ان شاالله - مولانا می خواهد همه وارد این گلستان شوند و هر کس هر جور می خواهد ازین گلستان گلی بچیند - شما را به خدا فصل نکنید وصل کنید.

    وحی آمد سوی موسی از خدا
    بندهٔ ما را ز ما کردی جدا
    تو برای وصل کردن آمدی
    یا برای فصل کردن آمدی
    تا توانی پا منه اندر فراق
    ابغض الاشیاء عندی الطلاق
    هر کسی را سیرتی بنهاده‌ام
    هر کسی را اصطلاحی داده‌ام
    در حق او مدح و در حق تو ذم
    در حق او شهد و در حق تو سم
    ما بری از پاک و ناپاکی همه
    از گرانجانی و چالاکی همه
    من نکردم امر تا سودی کنم
    بلک تا بر بندگان جودی کنم
    هندوان را اصطلاح هند مدح
    سندیان را اصطلاح سند مدح
    من نگردم پاک از تسبیحشان
    پاک هم ایشان شوند و درفشان
    ما زبان را ننگریم و قال را
    ما روان را بنگریم و حال را
    ناظر قلبیم اگر خاشع بود
    گرچه گفت لفظ ناخاضع رود
    زانک دل جوهر بود گفتن عرض
    پس طفیل آمد عرض جوهر غرض
    چند ازین الفاظ و اضمار و مجاز
    سوز خواهم سوز با آن سوز ساز
    آتشی از عشق در جان بر فروز
    سر بسر فکر و عبارت را بسوز
    موسیا آداب‌دانان دیگرند
    سوخته جان و روانان دیگرند
    عاشقان را هر نفس سوزیدنیست
    بر ده ویران خراج و عشر نیست
    گر خطا گوید ورا خاطی مگو
    گر بود پر خون شهید او را مشو
    خون شهیدان را ز آب اولیترست
    این خطا را صد صواب اولیترست
    در درون کعبه رسم قبله نیست
    چه غم از غواص را پاچیله نیست
    تو ز سرمستان قلاوزی مجو
    جامه‌چاکان را چه فرمایی رفو
    ملت عشق از همه دینها جداست
    عاشقان را ملت و مذهب خداست
    لعل را گر مهر نبود باک نیست
    عشق در دریای غم غمناک نیست

    Comment by یغما — بهمن ۷, ۱۳۹۳ @ ۳:۰۲ ب.ظ

  53. از لحن گزنده خودم عذرخواهی میکنم
    نکته ای به ذهنم رسید و شاید درست باشه:
    مولانا حتما آینده نگر بوده و مسلماً اونقدر شاعر قهّاری بوده که با پس و پیش کردن کلمه ها دقیقا منظورش از “او” رو بگه. مشخص نکردن او میتونه هنری باشه که باعث بشه هرکسی با شعر ارتباط برقرار بکنه .شاید اگه شخص خاص یا کلا موجود خاصی رو بیان کنه به علت متفاوت بودن سلیقه ها دیگه امثال این شعر ها مخاطب جذب نکنه و حال و هوای عرفانی نده. شاید بهتر باشه ماهم مثل خودش اینقدر نخوایم منظور مولانارو از “او” تفسیر کنیم. یا حداقل نظر خودمونو از “او”ی مولانا بیان نکنیم و بگیم منظورش این بوده.
    موفق باشید

    Comment by mahdi — بهمن ۲۳, ۱۳۹۳ @ ۱۱:۰۴ ب.ظ

  54. واقعا قشنگه وبی نقص ولی جای تاسف داره کسی که به همچین درجه ای میرسه ولی علی بن ابیطالب رو کامل درک نکرده وَ لَوْلا أَنْتَ یا عَلِىُّ لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدى

    ترجمه : یا على اگر تو میان امتم نبودى اهل ایمان بعد از من شناخته نمیشدند، یعنى : تو شاخصى براى اهل ایمان ، و ایمان اشخاص بوسیله شاخصیتت تو شناخته میشود
    شرح : در مجلد ۹ بحار ص ۵۳۷(۱) پیغمبر اکرم به على فرمود: ((اى على مژده دهم تو را که تو را منافق دوست نمیدارد: و مؤ من هم تو را دشمن نمیدار، و اگر تو نبودى حزب خدا و پیغمبرش شناخته نمیشدند.))
    و ایضاً در ص ۱۵۰(۲) از پیغمبر صلى اللّه علیه و آله نقل شده که درباره على علیه السلام بیاناتى فرمود از جمله آنکه اگر نبود على ، مؤ من پاک بعد شناخته نمیشد.

    Comment by مصطفی — اسفند ۴, ۱۳۹۳ @ ۹:۵۳ ق.ظ

  55. بجای ” ای جان ها ماکوی او… ” بخوانید ” ای جان ما ماکوی او…..”

    Comment by مهروانی — اسفند ۸, ۱۳۹۳ @ ۱۲:۰۴ ق.ظ

  56. سلام.این شعر درباره ی امام علی (ع) سروده شده یا شخص دیگری؟کلا درباره ی چه کسیه؟

    Comment by سروش — فروردین ۱, ۱۳۹۴ @ ۹:۴۴ ق.ظ

  57. قابل توجه علاقمندان شعر و موسیقی. اقای علیرضا قربانی هم این شعرو خونده. خیلی زیباست. توی البوم قطره های باران. شماره ۱۰. حتما بشنوید.

    Comment by حسین — فروردین ۱۱, ۱۳۹۴ @ ۹:۲۳ ق.ظ

  58. شعرحضرت مولانا درمدح علی ، ع،
    ای علی که جمله عقل ودیده ای
    شمه ای واگو ازآنچه دیده ای
    تیغ حلمت جان ماراچاک کرد
    آب علمت، خاک ماراپاک کرد
    بازگو دانم که این اسرارهوست
    زانکه بی شمشیرکشتن کاراوست،،،،
    اشعارزیادی درمدح امام علی ، ع، گفته که یکی ازاونها جنگ باعمرابن عبدود،،، اوخدوانداخت بر رویی علی افتخارهر نبی وهر ولی
    اشعاربسیاری درمدح امیرالمومنین علی ، ع، دارند، تعجب میکنم بعضیها بدون توجه حرفهایی میزنند که مولانا ، علی ، ع، را پیرو نبوده!
    اگه بپذیریم که اشعارمولانا از عمق جان وروح گفته شده ، متوجه خواهیم شدکه روح اشتباه نمیکنه ، چون ازروح خدا نشات گرفته، نفخت من روحی،،،، ومسایلی که دراین بحث نمیگنجد

    Comment by محمدسنمار — فروردین ۳۱, ۱۳۹۴ @ ۱۱:۳۸ ب.ظ

  59. سلام
    شمس الحق عزیزم اینقدر به صراحت و مطمین نگو و نباش که هیچکس تاب شنیدن نقد و نظر و دیدگاه و کلا تالیفات شما رو نداره .اتفاقا دیدگاه و قلم شما به نظر بنده کمترین بسیار زیبا و قابل تامل و جایز بر توضیح بیشتر است . ساده بگم قلبم بال میزنه دلیل حرفها و نوشته هات رو بدونم . فقط این بیت هرکسی از ظن خود شد یار من از درون من نجست اسرار من رو باید اول و اخر تمام غزلیات حضرت مولانا بیارید .
    شعر قدرت کلامه و موسیقی جادوی روح ،طبعا وقتی این دو باهم درامیزند باعث شعف و شادی انسانها میشوند . اندک دانش من در موسیقی می دونه و باور داره که هر چند مهجور و مظلوم افتاده موسیقی سنتی ایران ولی ضعیف و ناتوان نیست و اصلا قرار نیست موسیقی شعر رو تعریف کنه یا شعرموسیقی رو معنا بده قراره این قدرت کلام و ان جادوی روح در کنار هم هارمونی و هماهنگی بیافرینند و زیبایی بسازند وکه باعث شادی و بیداری دل و جان انسان بشه

    Comment by نازنین — اردیبهشت ۶, ۱۳۹۴ @ ۶:۲۰ ق.ظ

  60. به نظر دوست بسیار خوبم
    نگاه مولانا به خدا ورای دین و مذهب

    Comment by نازنین — اردیبهشت ۶, ۱۳۹۴ @ ۷:۰۳ ق.ظ

  61. دوست عزیز آن سخنان در آن دوران مخاطب خاص داشت که نام ایشان را ذکر کرده ام و از روی عصبانیت گفته شد ، لطفاً جدی نگیرید و فراموش بفرمایید .

    Comment by شمس الحق — اردیبهشت ۶, ۱۳۹۴ @ ۹:۲۸ ق.ظ

  62. جناب شمس الحق:
    کدامیک از داستانهای مثنوی را می فرمایید به صورت اپرا با ارکستر ۱۴۹ نفره باید اجرا کرد؟
    خاتون و خر؟ گم کردن سوراخ دعا؟ گر تو بهتر میزنی بستان بزن؟….با عرض پوزش زیادی غرب زده اید . در مورد ارکستر نمیشود کمی تخفیف بدهید؟؟
    ۱۴۷ نفره چطور است؟

    Comment by ایران نژاد — اردیبهشت ۹, ۱۳۹۴ @ ۵:۰۰ ب.ظ

  63. جناب ایران نژاد سلام بر شما!
    در هنگام درج حاشیه زیرین هنوز فرمایش حضرتعالی را مشاهده نکرده بودم و قصد بی ادبی نداشتم ، البته جنابعالی درست میفرمایید و حق با شماست .

    Comment by شمس الحق — اردیبهشت ۹, ۱۳۹۴ @ ۵:۲۵ ب.ظ

  64. باز این آقای شمس الحق اظهار فضل فرمودند.
    گویا هنر فرموده اند. میگوید:
    تألیفات من همه در این حد و در این مقامست .
    نقد رباعی های ابلهانۀ خیام را میخواهید بخوانید یا به زباله دان سپردن یکسره شعر شهریار را و یا متهم کردن شیخ اجل واستاد سخن سعدی را به نژاد پرستی وبرده داری را . کدام را . تألیفات حقیر همه از این دست است .
    درجای دیگرمیگوید:
    شما والله از هر صد هزار نفرتان یکی هم قادر نیستید بیت اول شاهنامه را به درستی بخوانید.
    البته جناب شمس الحق شاگردان شما باید چنین بی سوادانی باشند
    .
    از شما بیش ازین انتظار نداشتیم آقای شمس الحق. انسان مغرور و بی سوادی که فقط خود را قبول دارد باید هم چنین تاًلیفاتی داشته باشد، زهی به این همه ادعا . همان بهتر که خون بگریی

    لیام

    Comment by lyam — اردیبهشت ۹, ۱۳۹۴ @ ۶:۱۰ ب.ظ

  65. لیام گرامی
    دلگران نباش سابقه ی این مرد با آن خراسانی بسیار درخشانتر است از اینکه بر ملا کنی
    اجازه بده قربان صدقه ی یکدیگر بروند
    کوری عصاکش ……….
    جوابشان خاموشی است
    با درود
    مرسده

    Comment by merce — اردیبهشت ۹, ۱۳۹۴ @ ۷:۴۰ ب.ظ

  66. ” یکی را زشت خویی داد دشنام
    تحمل کرد وگفت ای خوب فرجام
    بتر زانم که خواهی گفتن آنی
    ولیکن عیب من چون من ندانی”
    گلستان

    Comment by شمس الحق — اردیبهشت ۹, ۱۳۹۴ @ ۷:۴۵ ب.ظ

  67. تو ابله خوانده ای آن جان جان را
    حکیمان و بزرگان ، افسران را
    به خشنودی کشیدی ابلهان را
    بتر زانی که خواهم گفت آنرا
    زشتستان
    لیام

    Comment by lyam — اردیبهشت ۹, ۱۳۹۴ @ ۸:۲۰ ب.ظ

  68. ابر اگر آب زندگی بارد
    هرگزازشاخ بید برنخوری
    با فرومایه روزگار مبر
    کز نی بوریا شکر نخوری
    گلستان

    Comment by شمس الحق — اردیبهشت ۹, ۱۳۹۴ @ ۸:۳۹ ب.ظ

  69. آن یکی گفتا به نادانی که هان
    تاچه حد آموختی ای نکته دان
    گفت ای نادان ندانی دکترم
    از علوم عالی و دانی پرم
    گفت این پیداست از الفاظ تو
    آن کلام و گفتگوی ناز تو
    لیام

    Comment by lyam — اردیبهشت ۹, ۱۳۹۴ @ ۹:۲۴ ب.ظ

  70. هرگز از شاخ بید بر نخورم
    با تو من روزگار سر نکنم
    تو نه آنی که شکر افشانی
    هرگز از بوریا شکر نخورم
    خارستان
    لیام

    Comment by lyam — اردیبهشت ۹, ۱۳۹۴ @ ۹:۴۲ ب.ظ

  71. بشنو تا ابوحنیفه چه گفت
    صُفه عقل خویش را چون رُفت
    که سفیهی چو داد دشنامش
    گشت خامُش زگفتن خامش
    گفت ازاین ژاژ او چه آزارم
    آنچه او گفت پیش بنگارم
    گر چنانم بشویم آن از خود
    ور نه ام با بدی چه گویم بد
    زو به ام چونکه عیب خود جویم
    ور نه چه او چه من که بد گویم
    حدیقه سنایی ص ۵۷۲

    Comment by شمس الحق — اردیبهشت ۹, ۱۳۹۴ @ ۹:۵۱ ب.ظ

  72. شتم رجله الزهری فقال ان کنت کما قلت فهو شرلی و ان لم اکن کما قلت فهو شرلک
    ربیع الابرار زمخشری
    چشم بد اندیش که برکنده باد
    عیب نماید هنرش در نظر
    ور هنری داری و هفتاد عیب
    دوست نبیند بجز آن یک هنر
    گلستان
    وعین الرضا عن کل عیب کلیلة
    کما ان عین السخط تبدی المساویا
    بقدر شغل خود باید زدن لاف
    که زردوزی نداند بوریاباف

    Comment by شمس الحق — اردیبهشت ۹, ۱۳۹۴ @ ۱۰:۱۲ ب.ظ

  73. بسم الله الرحمن الرحیم
    إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّیه=نفس انسان امر به بدی می کند…«سورۀ یوسف آیه ۵۳»
    شمس الحق بزرگوار !
    این دو ، کودکی بیش نیستند ! علقه به مضغه جدیدا تبدیل شده است .
    محتسب خم شکست و من سر او…
    استاد شمس الحق ! سرُّالکتابات نصف الملاقات=مکاتبه خود نیمی از دیدار است.
    باده خاک آلودمان مجنون کند
    صاف اگر باشد ندانم چون کند
    والسلام

    Comment by مجتبی خراسانی — اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۴ @ ۷:۴۹ ب.ظ

  74. با سلام
    تمام دوستانی که پایین این شعر حاشیه نویسی کرده اند حتما انسان های فرهیخته یا حد اقل متفکری هستند که این متن در حوصله ایشان می گنجد.
    من انسان بی سوادی هستم و به اندازه سواد خودم و با تطبیق اعتقادات خودم از این شعر برداشتی دارم و اصلا این هنر جناب مولانا و جناب حافظ و امثال ایشان است.

    ولی نکته مهم :
    اگر دوستانی در بحث ها به حاشیه زده اند . نباید گفت آنچه می گویند از ذات آنها و نشانه شخصیت آنهاست که در عصبانیت همه ما متفاوت خواهیم بود . این را می گویم که اگر غریبه ای که بدخواه ایران ما یا مذهب ماست اینجا آمد خوشحال نشود که متفکران ما به برکت فتنه بدخواهانه ایشان اینگونه با هم سخن می گویند و بدانند که ما همیشه برای هم دعا می کنیم و برای خودمان که مصداق این کلام پر ژرفای حق نشویم که:

    سوره حج

    و برخى از مردم در باره خدا بدون هیچ علمى مجادله مى‏کنند و از هر شیطان سرکشى پیروى مى‏نمایند (۳)

    آنگاه شما را [به صورت] کودک از رحم ها برون مى‏ آوریم سپس [حیات شما را ادامه مى‏دهیم] تا به حد رشدتان برسید و برخى از شما [زودرس] مى‏میرد و برخى از شما به غایت پیرى مى‏رسد به گونه‏ اى که پس از دانستن [بسى چیزها] چیزى نمى‏ داند (قسمتی از آیه ۵)

    و از [میان] مردم کسى است که در باره خدا بدون هیچ دانش و بى‏ هیچ رهنمود و کتاب روشنى به مجادله مى‏پردازد (۸)

    Comment by محمد اکبری — اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۴ @ ۱۱:۲۴ ق.ظ

  75. ببخشید اگر برای بعضی از دوستان ممکن است بی ربط به نظر برسد :

    ژنرال سرپرسی سایکس ـ از مشاهیر خاورشناسان انگلیسی ـ می گوید : « علی ابن ابی طالب از میان خلفا به شرافت و بزرگواری نفس مشهور ، و به غایت مراقب حال زیردستان خود بود . القائات فرستاده ها و نماینده ها در او تأثیری نداشت . به هدیه های آنان ترتیب اثر نمی داد ، با حریف مکار و غدار خود معاویه ابداً طرف نسبت نبود که برای رسیدن به مقصودی که داشت سخت ترین جنایات را مرتکب شده و رذل ترین وسایل را برای پیشرفت خودش بر می انگیخت . دقت و مراقبت های خیلی سخت او [ علی ( علیه السلام ) ] در امانت و دیانت باعث شده بود که اعراب حریص که تمام امپراطوری را غارت کرده بودند از وی ناراضی باشند . لیکن صداقت ، صحت عمل ، دوستی کامل ، ریاضت ، عبادت از روی صدق ، خلوص یا تجرد، وارستگی ، آداب و خصایل محموده ی قابل توجهی که در او وجود داشت حقیقتاً صورت قابل ستایشی به وی داده بود . این که اهالی ایران در او مقام ولایت قایل شده و او را به اصطلاح سرپرست حقیقی و مربی الهی می دانند واقعاً این قاعده قابل تحسین و شایان بسی تمجید است . اگر چه مقام و مرتبه ی او خیلی بالاتر از این ها است.
    همان ، ص ۱۰۱ - ۱۰۲

    جرجی زیدان : « اگر بگویم مسیح از علی ( علیه السلام ) بالاتر است عقلم اجازه نمی دهد ، و اگر بگویم علی ( علیه السلام ) از مسیح بالاتر است دینم اجازه نمی دهد »
    همان ، ص ۳۲۵

    شبلی شمیل ـ از پیشتازان مکتب مادیگری ـ می گوید : « امام علی ابن ابی طالب ( علیه السلام ) بزرگ بزرگان ، یگانه نسخه ای است که نه شرق و نه غرب ، نه در گذشته و نه در امروز صورتی مطابق این نسخه ندیده است »
    جمعی از دبیران ، داستان غدیر ، ص ۲۹۳

    مطالب بیشتر در : http://www.yjc.ir/fa/news/4490066/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86

    Comment by محمد اکبری — اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۴ @ ۱۱:۳۵ ق.ظ

  76. با سلام
    لطفا ابیات اخر غزلیات شمس را هم بنویسید.

    Comment by امید — مرداد ۵, ۱۳۹۴ @ ۱۲:۵۸ ب.ظ

  77. شعر بسیار زیبایی بود.
    مرجع او می تواند امیرالمومنین باشد، چنانچه برخی از عبارات و کلمات یادآور القاب حضرت علی علیه السلام است.

    موسیقی محسن چاووشی هم بسیار زیبا بود، هم از لحاظ موسیقیایی و هم از لحاظ انتخاب شعر که باعث آشنایی افراد عادی با شعری چنین خوب شده است. از اول هم چاووشی در میان خوانندگان امروزی، خواننده خوب و متفاوتی بود.

    به نظرم شعر، مهم ترین عنصر یک موسیقی با کلام است.

    بطور کل هم از خوانندگانی که شعر شعرای اصیل را می خوانند خیلی استقبال می کنم.
    مثل تیتراژ سریال از یاد رفته که معتمدی، شعر سعدی را خوانده است.

    Comment by محسن — مهر ۱۶, ۱۳۹۴ @ ۱۰:۴۴ ق.ظ

  78. بافیده دست احد پیدا بود پیدا بود
    از صنعت جولاهه‌ای وز دست وز ماکوی او
    ای جان‌ها ماکوی او وی قبله ما کوی او
    فراش این کو آسمان وین خاک کدبانوی او
    آیا ممکن است مصرع سوم به این شکل بوده باشد؟
    این جان ما ماکوی او وی قبله ما کوی او
    چرا که دراینصورت با بیت بالائی ارتباط پیدا میکند و ضمنا بلحاظ وزن نیز سلیس تر میشود!

    Comment by حکیم — مهر ۲۶, ۱۳۹۴ @ ۸:۲۳ ب.ظ

  79. شعر بسیار زیباییست.
    آیا کسی این شعر رو تصنیف کرده؟(منظورم خوانندگانی مانند ناظری و شجریان هست.)
    کسی هست که این رو بصورت سنتی اجرا کرده باشه؟
    ممنون میشم کسی بمن معرفی کنه .

    Comment by دکتر خدیجه شریفی — دی ۶, ۱۳۹۴ @ ۱۱:۰۲ ق.ظ

  80. این شعر را محسن چاووشی به بهترین شکل ممکن اجرا کرده است. باعث افتخار و خوشحالی است که خوانندگان جوان از شعرهای بامفهوم استفاده کنند.

    Comment by دکتر مجید پسندیده — بهمن ۹, ۱۳۹۴ @ ۵:۱۳ ب.ظ

  81. شد قلعه دارش عقل کل آن شاه بی‌طبل و دهل

    بر قلعه آن کس بررود کو را نماند اوی او - در اشعار عرفانی و سلوکی عقل کل اشاره به وجود نازنین پیامبر صلی الله علیه و آله است . از تلفیق معنائی دو حدیث انا مدینه العلم و علی بابها و ولایت علی ابن ابیطالب حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی ٰ بیت نهم قدری رخ می نماید . این شعر ناقابل عرض اردات سراینده به حضرت مولاست یا علی روحی فداک .

    Comment by عباس — اسفند ۱۷, ۱۳۹۴ @ ۹:۳۸ ب.ظ

  82. عباس آقا
    آدرس اشتباه داده ای ٰ
    کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی»
    را به : ولایت علی ابن ابیطالب حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی
    تغییر داده اند

    Comment by سید — اسفند ۱۷, ۱۳۹۴ @ ۱۱:۳۶ ب.ظ

  83. عباس خان
    کلمة لا اله الا الله حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی
    را به :ولایت علی ابن ابیطالب حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی
    تغییر داده اند

    Comment by سمانه ، م — اسفند ۱۸, ۱۳۹۴ @ ۱۲:۴۶ ق.ظ

  84. سید عزیز و سمانه خانم محترم : احترما هر دو حدیث در منایع معتبر شیعه ذکر شده است که در اینترنت به راحتی قابل دسترسی است . البته در احادیث برادران اهل سنت هنوز به مطلبی نرسیده ام .

    Comment by عباس — فروردین ۵, ۱۳۹۵ @ ۱۰:۲۵ ب.ظ

  85. عباس گرامی
    برای اولین بار این جمله
    نقل امام هشتم شماست .
    قال الرضا علیه السلام:
    کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی، بشروطها، وأنا من شروطها.
    شاد زی بر دوام

    Comment by سمانه ، م — فروردین ۵, ۱۳۹۵ @ ۱۱:۲۱ ب.ظ

  86. سمانه خانم محترم : از آنجا که امر ولایت تفویضی است و از امور ذاتیه اقدس الهیه می باشد هر دو حدیث منافاتی با هم ندارند چرا که با پذیرفتن هر یک از این دو ٰ محصول آن تسلیم در برابر خداوند است .

    Comment by عباس — فروردین ۶, ۱۳۹۵ @ ۱۲:۳۳ ب.ظ

  87. خخخخخخخ…
    ۹۵ جان
    چقدر شما با انشا نوشتن مشکل دارید!؟
    انشا نوشتن کجایش بد است؟!
    من دارم درباره دوپاره از سخنان شمای دوست می اندیشم ،
    یکی اینکه فرمودید حتما باید اینجا کارشناسان نظر دهند؟
    آیا جزو شروط بنیانگزار گنجور است؟؟
    ما همه اینجا بدنبال کسب معرفتی تازه هستیم،
    حال کارشناس معرفت از کجا بیاوریم؟؟
    گنجور که مجله تخصصی پزشکی یا برنامه تلویزیونی اقتصادی نیست،
    این محل برای همین منظور طراحی شده که آدم های معمولی مانند من و شما بیاییم و از هم چیزی بیاموزیم،
    حال اگر اساتیدی چون آقای شمس الحق و آقای کیخا و آقای ترابی و سمانه خانم آموزگار و… نیز با حضور خود بر غنای صفحات می افزایند بر ما منت میگزارند و این تنها از بخت خوش ماست وگرنه این مکان برای بحث کارشناسانه طراحی نشده است!
    دو دیگر انشای خوب نوشتن نیز خود موهبتی است،
    کسی که می تواند یک متن خوب بنویسد یعنی بر اندیشه هایش نظم و استواری خاصی حاکم است، دامنه لغاتش گسترده است، مفاهیم را درک می کند، می داند چگونه آغاز کند و چگونه به پایان برساند، در کلام قدرت سترگی نهفته است، زمانی کتابی انگلیسی را میخواندم که در ابتدای هر فصل سخنی از بزرگی و سیاستمداری و فیلسوفی درباره قدرت کلمه آورده بود!
    اصلا به من چه که سمانه بانو آیا کارشناس است یا نیست،
    آیا بدانچه میگوید عامل است یا خیر،
    اصلا هدفش از حاشیه نویسی در اینجا چیست،
    من به فحوای کلام او می اندیشم و بس،
    آن دگر پاره ها اتلاف وقت گرانمایه است،
    آن زیادات است و باب سلسله!
    دیگر اینکه یادم نمی آید آن یکی که پیش از اینها حاشیه می نوشت چگونه می نوشت، و اصولا زیاد دربند این که این چه کرد و آن چه گفت نیستم بلکه دغدغه اصلی ام این است که اگر این کنم و آن بگویم چه می شود.
    در هر حال ورژن سال نود و پنج آن یکی هر چند مخالف ولی روبراه است و می توان با او از در یک گفتمان پسندیده در آمد،
    برایتان آرزوی رشد و تعالی روزافزون دارم.

    Comment by روفیا — فروردین ۶, ۱۳۹۵ @ ۸:۵۲ ب.ظ

  88. عباس خان
    ما حدیث را قول پیامبر یا امام میدانیم ، که امام رضا هم گفت کلمة لااله الاالله و نگفت ولایت علی بن ابیطالب
    پیامبر و امامی هم ولایت علی ابن ابیطالب حصنی ،،،، را ذکر نکرده ، که ما شیعیان از حب علی ، بدین صورت نقل کرده ایم
    در حقیقت علی را جانشین لااله الالله کردیم
    ولی اگر شما دوست دارید اینطور باشد . بنده هم مطیعم

    Comment by سیدمحمد — فروردین ۷, ۱۳۹۵ @ ۲:۲۳ ق.ظ

  89. سید محمد گرامی و خانم سمانه ی محترم
    حدیث را به غیر از شیعیان، اهل سنت هم نقل کرده است. هم منابع قدیمی و هم جدید.
    به عنوان مثال:
    دانش نامه امیرالمؤمنین علیه السلام بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ جلد دوّم- محمّد محمّدی ری شهری-صفحه ۱۶۸
    شواهد التنزیل : ج ۱ ص ۱۷۰ ح ۱۸۱
    إحقاق الحقّ : ج ۷ ص ۱۲۳
    دوستان عزیز برای یافتن حدیث می توانند به جستجوگر حدیث “میزان” مراجعه فرمایند. با تقدیر و تشکر:
    http://mizan.hadith.net/

    Comment by رهگذر — فروردین ۷, ۱۳۹۵ @ ۶:۰۸ ق.ظ

  90. رهگذر و سید محمد عزیز: از توجه تون متشکرم . سال خوبی داشته باشید.

    Comment by عباس — فروردین ۸, ۱۳۹۵ @ ۱۲:۳۰ ق.ظ

  91. عالی

    Comment by محمد — اردیبهشت ۱۸, ۱۳۹۵ @ ۸:۵۹ ب.ظ

  92. محسن چاوشی عالی خونده

    Comment by مهدی — اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۵ @ ۱۱:۳۹ ق.ظ

  93. این غزل از حضرت مولانا رو اگر کسی قشنگ خونده باشه استاد علیرضا قربانی هستند من محسن چاوشی رو قبول دارم ولی نه تو این غزل

    Comment by فرهاد — اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۵ @ ۴:۲۱ ب.ظ

  94. درود بر روان حضرت مولوی صاحب جنابان
    منظور از او بی هیچ شکی در کلام ظاهری حضرتش کسی نیست جز قبله حالش شمس العارفین شمس تبریزی لکن در بعد عرفانی /او/ هر آنکس هست که عارف خواهدش.که از نازنینی مسلک عارفان همین است که عالمی مبهوت عشق عرفا میشوند.
    در ضمن حقیر مستدعی هستم از مالکین و گردانندگان این مجمع نظرات نا مربوط را سریعا پاک کنند.زیرا بیم آن دارم که با این وضع اسف بار فرهنگی اینجا هم جولانگاه دد و دژخیم شود.
    سپاس از یاران همیشگی گنجور

    Comment by ستار — تیر ۱۹, ۱۳۹۵ @ ۱:۰۱ ق.ظ

  95. باسلام خدمت دوستان عزیز،برای شناخت اندیشه حضرت مولانا،پیشنهادمیکنم،کتاب “تفکرزائد”آقای محمدعلی مصفا رومطالعه کنید.برای درک اندیشه مولانا بایدهمه این تعصبات وبحثها وجدلهایی که که به من درونمان خوراک میده دوری کنیم.
    تاتوانی بنده باش سلطان مباش زخم کش،چون گوی باش چوگان مباش

    Comment by یاغی — مرداد ۲۶, ۱۳۹۵ @ ۱۲:۴۸ ق.ظ

  96. قراضه چین = قراضه یعنی پول اندک و استعاره از گدا هست.

    Comment by Khalil — آذر ۱۶, ۱۳۹۵ @ ۷:۰۲ ق.ظ

  97. قراضه یعنی پول اندک و قراضه چین استعاره از گداست

    Comment by Khalil — آذر ۱۶, ۱۳۹۵ @ ۷:۰۳ ق.ظ

  98. این شعر در وصف حضرت علی (ع) است و حاوی نکاتی درمورد قدرت و شجاعت آن حضرت است همراه با توصیف هایی جالب

    Comment by Khalil — آذر ۱۶, ۱۳۹۵ @ ۷:۰۶ ق.ظ

  99. شعری زیبا در وصف خداوند و عشق به حق تعالی, واقعا خداوند شایسته عشق ورزیدنه

    Comment by مهدی — بهمن ۲۴, ۱۳۹۵ @ ۹:۰۳ ب.ظ

  100. ۴۳
    ارکست کر سمفونی مولانا در سال ۲۰۰۸ بیت های پراکنده ای از غزلیات مولانا رو اجرا کرده
    به بهترین وجه ممکن
    مخصوصا غزل خوش خرامان میروی

    Comment by محمد — اسفند ۱۳, ۱۳۹۵ @ ۱۰:۴۸ ب.ظ

  101. دوستان عزیز هنر یعنی همین که برداشت های مختلف از آن شود درود بر مولانا.درود بر چاووشی.به ایرانی بودن خود افتخار کنید که چنین شاعری دارید

    Comment by اامیرحسین — اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۶ @ ۱۲:۱۶ ق.ظ

  102. اخه اقای چاوشی جز سودبردن ازاشعارمولوی چیزی دیگه ای رو نبرده همش ریا کاری دروغ بابا بس کنید دیگ تاریخ تمدن مارو زیرسوال نبرین خواهشا.همشون دروغ گو هستن

    Comment by Amer — تیر ۹, ۱۳۹۶ @ ۱:۳۳ ق.ظ

  103. اصلا با درست یا غلط خوندنش کاری ندارم …به نظر من همین که آقای چاوشی تونسته یه کاری کنه که جوونا به اشعار مولوی روبیارن و حفظشون کنن بهترین دست آورده…العاقل یکفی

    Comment by محمد حسین — تیر ۱۳, ۱۳۹۶ @ ۶:۳۳ ب.ظ

  104. دوستان که میفرمایند مولانا ایرانی بوده سخت در اشتباه هستند
    او اهل بلخ یکی از ولایت های فعلی افغانستان بوده

    Comment by عبدالصبور — شهریور ۱۵, ۱۳۹۶ @ ۳:۴۹ ق.ظ

  105. مولانا شناسِ بزرگ ! عبدالصبورِ نازنین!
    آن زمان که مولانا متولد شد بلخ زیر پرچم ایران بود
    افغانستانی وجود نداشت!
    لااقل دو صفحه تاریخ بخون عد بیا نظر بده!

    Comment by یاقوت — شهریور ۱۵, ۱۳۹۶ @ ۴:۱۱ ق.ظ

  106. در این شعر معنی ترک فلک چاکر شود چیست؟

    Comment by آروین — شهریور ۲۱, ۱۳۹۶ @ ۴:۰۴ ب.ظ

  107. خدا مولانا را رحمت کند که چنین میراث ابدی برای بشریت از خود باقی گذاشته که البته باعث افتخار ایرانیان است.
    اشعار مولانا در مدح امام علی آنقدر زیاد است که نمی توان حتی فهرست آنرا در اینجا بیان کرد ولی اوج ارادت مولانا نسبت به امام علی را در بیت زیر میتوان یافت
    تاصورت و پیوند جهان بود علی بود تا نقش زمین بود وزمان بود علی بود
    و الی آخر اگر این شعر را تا آخر بخوانید در می یابید که مضمون ا آن این است که از لحظه آفرینش این جهان اثر امام علی وجود داشته

    Comment by حسن خلیلی — آذر ۴, ۱۳۹۶ @ ۹:۱۰ ق.ظ

  108. فکر کنم غیر پارسی زبان ها بیشتر از ما مولوی رو درک کرده باشن و رشناسنش…یسری مطلب اینجا خوندم که واقعا تاسف خوردم که چقدر ما از حرف دل مولوی دور هستیم…حتی اگه یک مصرع از مولوی رو اگه فهمیده بودیم،هیچ کدوممون جرعت حرف زدن راجبش نداشتیم از شدت بزرگی و سنگینی فلسفه ی مولوی..افسوس که ما یاد گرفتیم بدون هیچ آگاهی حرف بزنیم

    Comment by فرشید — بهمن ۱, ۱۳۹۶ @ ۵:۱۵ ق.ظ

  109. در پاسخ شمس الحق عزیز
    به نظر من اشعار مولانا با رقص سماع آمیختست و اینکه کسی آن را بخواهد با ارکستری ۱۵۹ نفره و رقص باله به نمایش مردم بگذارد کمی خنده دار است . شعر مولانا برای علاقه مندان به رقص باله قابل درک نیست و رقص باله برای علاقه مندان به شعر مولانا و شاید بی ربط ترین چیز ها به یکدیگر باشند.
    اما انتقادی حقیرانه دیگر… کسانی اینجا میخواهند تا شما برایشان تفسیر و معنی بنویسید اما شیوه ی نگارش شما به گونه ایست که حتی خود مولانا هم هنگام خواندن آن تپق میزند.
    و آخرین انتقاد… اینکه با “افتخار” میگویید “افتخار” شنیدن صدای محسن چاوشی را نداشته اید …. در مورد ایشان چیز بدی نگفته اید اما بدون شنیدن صدای کسی نه میتوان در مورد او نظر خوب داد و نه بد…به نظرم این حرفها یا اغراق است و یا … چون کسی که علاقه مند اشعار مولاناست حتی یکبار هم که شده کنجکاو شنیدن حالت موزیکال آنها خواهد بود…
    با عرض پوزش و احترام…

    Comment by عاشق شمس و مولانا — بهمن ۱, ۱۳۹۶ @ ۱۱:۳۸ ب.ظ

  110. شمس الحق ادامه حاشیه و حاشیه های دیگتو که زیر شعرای دیگه خوندم حیفم اومد برا ادب و احترامی که تو نوشتم برای تو بکار بردم و تو یک هزارم اون رو برای اشعار و شاعران و موسیقیدانان ایرانی بکار نبردی…
    هنوز نفهمیدی پارسی به معنی ایرانیه و وقتی شعر پارسی به این بزرگیه موسیقیه ایرانی هم بزرگتر از اون نباشه کوچکتر نیست…

    Comment by عاشق شمس و مولانا — بهمن ۱, ۱۳۹۶ @ ۱۱:۵۲ ب.ظ

  111. لطفا هرچ سریعتر پیام ستار بیجنبه رو پاک کنید.ضمنا یکی از دوستان فرموده بودند اناالحق باتوجه به ضمیر وجود روح خداوند در اول شخص مفرد را دارد(منصور)که اینطور نیست وقایل به تمامی انسان هاست یعنی او میتواند خود مولانا هم باشد البته با توجه به فرمایشات دوستان پیشنهاد میکنم ضمیر او را ثابت فرض نکنید.

    Comment by منان — بهمن ۱۵, ۱۳۹۶ @ ۹:۲۳ ب.ظ

  112. سلام

    Comment by Babak — بهمن ۱۶, ۱۳۹۶ @ ۱۰:۵۵ ب.ظ

  113. با سلام و احترام حدمت همه علاقه مندان به مولانا
    جای تاسف دارد که به شخصیت عطیم و بی نظیری مانند مولانا
    در کشور ما بهای چندانی نمیدهند به جز یک خیابان در جنوب شهر تهران
    چیزی به نام او نیست در کشورهای عربی که چیزی برای افتخار کردن به ان ندارند سعی میکنند به صورت جعلی برای خود شخصیتی درست کنند تا بگویند ما هویت فرهنگی داریم ولی ما از چنین شخصیتی غافلیم تا کشورهای همسایه مثل ترکیه و افغان و تاجیکستان به ان ببالند

    Comment by حسن خلیلی — اسفند ۱۱, ۱۳۹۶ @ ۱۰:۲۵ ب.ظ

  114. در پاسخ به سمانه خانم و آقا سید محمد
    در مورد ولایت حضرت علی به جز حدیث غدیر ، حدیث ولایت نیز به چند صورت در کتب اهل سنت آمده است :
    أَنْتَ وَلِیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِی
    إِنَّ عَلِیًّا مِنِّی وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِیُّ کُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِی
    فَإِنَّهُ مِنِّی وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِیُّکُمْ بعْدِی

    البته احادیث دیگر مانند حدیث وصایت ، یوم الدار و … هم که در کتب برادران اهل سنت آمده نیز بیانگر جایگاه حضرت علی پس از پیامبر است .
    لِکُلِّ نَبِیٍّ وَصِیٌّ وَ وَارِثٌ وَ إِنَّ عَلِیّاً وَصِیِّی وَ وَارِثی

    Comment by محمد رضا — اسفند ۱۹, ۱۳۹۶ @ ۲:۳۱ ق.ظ

  115. این شعرزیبا منقلبم کرد.خدارحمتش کنه.

    Comment by رسول — اسفند ۲۶, ۱۳۹۶ @ ۸:۴۹ ب.ظ

  116. منظور الله و یکی از برگزیدگان خداست مشخص نیست اون فرد کیست یعنی با اطلاعات شهودی من درک نمیشه

    Comment by ata — فروردین ۱۶, ۱۳۹۷ @ ۱۰:۴۳ ق.ظ

  117. به نظربنده اکثریت اشعارمولوی در راستای خودشناسی وخداشناسی می باشد وتشویق برای خداشناسی هرکسی که خداروبه طورصحیح شناخت ودردرن خودش جستجوکرد عاشقش میشه شوریده میشه معشوق راجویان شوددکان اوویران شوداشاره یه درآمدروحانیون و کیشیش وراهب هستش که از راه دین درآمددارن درشعربه خودآ به این موضوع به صراحت اشاره کرده که توخود اویی به خودآ

    Comment by مهدی — فروردین ۱۹, ۱۳۹۷ @ ۱۱:۴۲ ق.ظ

  118. متاسفم که این را میگم
    بلانصبت بعضی از دوستان که نظرشون جالب و قابل تامل بود مابقی از روی بیسوادی و در حد یک اماتور درک مساله کردن
    مخصوصا اقایی که موسیقی ایرانی را به صدای کلاغ تشبیه کرده
    مشخصه که هیچ از موسیقی نمیدونه چه ایرانی و چه کلاسیک
    بیشتر از روی شنیده ها صحبت کردن و بی تحقیق نظری دادن در حد کودک دبستانی
    لطفا قبل از نظر دادن بر روی اثری در مورد صاحب اثر ، خود اثر و نوع درکی که اثر با شما به اشتراک میگذاره تحقیق کنید و دیمی نظر ندین
    اینجوری بیشتر توهین میکنید تا نظر دادن
    موفق باشید

    Comment by تاراز — مرداد ۱۱, ۱۳۹۷ @ ۹:۵۸ ق.ظ

  119. من نظرات زیر شعرهایی که محسن جان چاوشی اجرا کرده را میخوندم برام سوال شد که جناب شمس الحق موفق به شنیدن صدایه محسن چاوشی شدند یا نه . چون در اکثر حاشیه هاشون فرمودن هنوز موفق به شنیدن این صدا نشدند

    Comment by ali — مرداد ۳۰, ۱۳۹۷ @ ۱۲:۲۹ ب.ظ

  120. بنظرم سینا سرلک در آلبوم کوک کولی بهترین اجرا رو بر این اثر داشته. همراهی دف و تنبور حال و هوای عرفانی و شور خاصی به این شعر داده. حتما از شنیدنش لذت ببرید.

    Comment by فرهاد — آبان ۱۵, ۱۳۹۷ @ ۹:۲۱ ق.ظ

  121. سلام دوستان
    تاصورت و پیوند جهان بود علی بود تا نقش زمین بود وزمان بود علی بود
    این بیت رو به مولوی نسبت میدن ولی من در اشعار مولوی ندیدم اینو
    اگه بگین غزل شماره چند دیوان شمس هست ممنون میشم

    Comment by alireza — آبان ۲۲, ۱۳۹۷ @ ۱۲:۲۸ ب.ظ

  122. به نام هو که یکی هست و هیچ نیست جز او وحده لا اله الا هو
    به نام انسان کامل

    تعصب برای چیه؟ خود بینی برای چی؟
    درخت هر چه پر بار تر افتاده تر….این جمله مخاطب خاص داره…برات دعای خیر میکنم برای تو که اشفتم کردی با خود بینیت..
    عرفان مخرج مشترک تمام ادیان هست، هر دین به حقی که داشته باشی میتونی به عرفان برسی اگر استعدادش رو داشته باشی و شیشه دلت رو تنک کرده باشی به قول مولوی عزیز..هر چند که اسلام ورژن اپدیت شده ی تمام ادیان است، البته اسلام واقعی….
    کسی که وارد عرفان شود علی رو خواهد شناخت..
    بنظر این بیچاره حضرات کوروش،زرتشت،ابراهیم،موسی،عیسی، محمد،علی
    همه یک حرف را زده اند…اما تعصب افراد به علت ظاهر بینی و نداشتن خرد و نفهمیدن و نشناختن بزرگان دین و مذبشون، و حکومت ها که تاثیر زیادی بر رادیکال کردن دین ها برای قدرت و منافع خودشون داشتن باعث شده ما نفهمیم که اینها همه یک حرف رو زده اند هر کدام به اندازه درک و روح متعالیشان
    و هر کدام زیبا و زیبا تر بیانش کردن…
    تعصب برای چیه واقعا..؟
    درود بر انسال کامل….
    درود بر وحدت وجود….
    با امید به اندیشه و خرد و توفیق عمل اول برای خودم و بعد برای بقیه
    یا حق
    ۵/۱۰/۱۳۹۷

    Comment by رهگذر — دی ۵, ۱۳۹۷ @ ۱۰:۱۹ ب.ظ

  123. سلام دوستان
    این شعر هم از لحاظ وزن و ریتم( از جهت موسیقیایی) ، و هم تا حدودی از لحاظ معنی، با شعر ٭٭ ای عاشقان پیمانه ها پر خون کنید** استاد هوشنگ ابتهاج خیلی شباهت داره… خواستم بپرسم به نظر دوستان استاد هوشنگ ابتهاج از این شعر مولانا الهام گرفته؟

    Comment by امین — فروردین ۴, ۱۳۹۸ @ ۱:۳۶ ب.ظ

  124. مهم نیست مولانا به چه دین و مذهبی بوده… مولانا از جرگه ی عاشقان بوده و جزو عاشقان به حق و حقیقت… اون از دین عشق و ملت عشق بوده برای همین داخل یکی از اشعارش اینگونه میگه:

    ملت عشق از همه دینها جداست

    عاشقان را ملت و مذهب خداست

    Comment by ناشناس — فروردین ۳۱, ۱۳۹۸ @ ۱۰:۳۴ ب.ظ

  125. سلام لطفا معنی این شعر رو بنویسید من سرچ کردم که معنی دقیق شعر مولوی دیوان شمس را یاد بگیرم ولی هیچ کس معنی این شعر را ننوشته ممنون میشم اگر بنویسید

    Comment by هدیه — مهر ۲۸, ۱۳۹۸ @ ۷:۰۷ ب.ظ

  126. سلام دوستان
    میخواستم بگم مرجع شعر کیه البته نظرمو با توجه به دونسته هام میگم وشاید اشتباه باشه..
    محمد،ملقب به جلال الدین،مشهور به مولانا قرن هفتم در بلخ بدنیا اومد به دلایلی پدرش ،بهاءالدین ولد، ناچار شد که به بلخ مهاجرت کردن. مولانا ۲۴سالگیشو به خواسته ی مریدان و شاگردهای پدرش،مجالس درس و وعظ رو به عهده گرفت.پس از اون یه مدت شهر حلب مشغول به تحصیل علوم شد و بعد عازم دمشق و بیشتراز۴سال درپی دانش و معرفت بود.بعذاز مدتی که شهرهای حلب و شام اقامت کرده بود به قونیه برگشت و مثل پدرش به درس علوم دینی و ارشاد پرداخت. در این زمان ها مولانا،شمس الدین تبریزی رو « که برای کسب علوم و معارف خیلی سفر میکرد و از مشایخ فراوونی بهره برده بود» دید اونجا بود که فهمید آفتاب عشق و شمس حقیقت دربرابرش نمایون شده.اخه جلال الدین(مولانا) همیشه در طلب مردان خدا بودش و وقتی شمس رو دید نشانه های الهی رو دراون پیدا کردو فهمید که شمس همون پیرو مرشدی هست که اون مدت ها دنبالشه خلاصه کلی اتفاق میوفته اخرسر شمس که در رفت و آمد به قونیه بخاطر همون اتفاقات و خواهش مولانا بود، میره و خودشو گم و گور میکنه طوری که هیچکس نمیفهمه کجا رفته و بعد از اون مولانا به اصرار و کمک دوستاش به ویژه حسام الدین کتاب مثنوی رو نوشت. دیوان شمسش رو هم برای شمس الدین نوشته که دقیقا کی نوشت رو نمیدونم.
    امیدوارم گفته هام مفید بوده باشه .

    Comment by سمیرا — دی ۱۵, ۱۳۹۸ @ ۱:۲۲ ب.ظ

  127. او در این شعر منظور به حضرت روح القدس است یعنی حضور خدای زنده حقیقی با رسولش حضرت احمد موسی رسول کریم است

    Comment by خسرو — تیر ۲۳, ۱۳۹۹ @ ۱۲:۲۷ ق.ظ

خوراک حاشیه‌های این شعر را با این نشانی به خبرخوان خود اضافه کنید.

بستن پنجره